برندینگ فقط برای رستورانهای بزرگ و بینالمللی با ۱۰ تا شعبه نیست. همه رستورانها، چه کوچک و چه بزرگ، میتوانند از یک هویت قوی و البته جذاب سود ببرند. هدف همه رستورانها هم در وهله اول همین «سودآوری» است. بنابراین، برندینگ رستوران شامل چند عنصر مهم از جمله لوگو، سایت، طراحی داخلی و منو میشود؛ عناصری که هدفشان کمک به هویتسازی و فروش بیشتر است. به همین بهانه، در این قسمت از مجله دیجیتالی مِنیو، به مراحل و اهمیت برندینگ رستوران میپردازیم!
برندینگ رستوران (Restaurant Branding) یعنی هویت و کاراکتر رستوران شما چیست و چه مأموریتی دارد. از نگاه تخصصیتر، برندسازی رستوران یعنی از «عناصر حسی چندگانه» کمک بگیرید و ارزشهای رستوران را با آنها منتقل کنید. منظور از عناصر حسی چندگانه (multi-sensory elements)، حواس 5 گانه ما از جمله بویایی، بینایی و چشاییاند. بنابراین، رستوران شما فقط درباره غذاهایی که سرو میکنید، نیست و به برندینگ هم نیاز دارد.
برندینگ، پل ارتباطی بین احساسات مشتری و رستوران است؛ همان احساساتی که مشتری را بارها و بارها به سمت رستوران شما جذب میکنند. مثل لوگو، طراحی داخلی، نامگذاری جذاب و خلاقانه برای آیتمهای منو و آهنگهایی که در سالن پخش میشوند. حتی بوی برنج دودی که از آشپزخانه به مشام میرسد؛ همه اینها بخشهای مهم برندینگ یک رستوران را تشکیل میدهند.
برندینگ، تعهد شما به مشتری است. یک برند قوی در تصمیمگیریها کمکتان میکند؛ چه درباره طراحی دکوراسیون باشد، چه نوشتن یک کپشن برای اینستاگرام! برند، چیزی نیست که یکبار بسازید و تمام شود. بلکه فرآیندی است که باید همیشه بهتر و تقویت شود.
موارد زیر، ۵ دلیل اهمیت برندینگ رستوران هستند:
برندینگ رستوران، عناصر مختلفی دارد. اما در هسته اصلی خود، مجموعهای از لوگو، رنگهای برند، طراحی منو و طراحی داخلی است. در جدول زیر، نگاهی به عناصر اصلی برندینگ رستوران انداختهایم:
عناصر برندینگ رستوران | شامل چه مواردی است؟ |
لحن برند | نحوه صحبت برند با مشتریان؛ رسمی، شوخطبع یا خودمانی |
مشتریان | گروه هدفی که برند شما برای آن طراحی شده است. |
تایپوگرافی | نوع فونتهایی که استفاده میکنید. |
رنگبندی | ترکیب رنگهایی که در لوگو، دکوراسیون و تبلیغات به کار میبرید. |
تصاویر | عکسها و گرافیکهایی که در منو، وبسایت و شبکههای اجتماعی استفاده میکنید. |
لوگو | نشان بصری برند که باید خاص، ساده و بهیادماندنی باشد. |
طراحی داخلی | چیدمان و دکوراسیونی که حس و حال برند را منعکس میکند. |
برندینگ رستوران تنها به طراحی لوگو و دکوراسیون محدود نمیشود، بلکه تجربهای منحصربهفرد برای مشتریان ایجاد میکند که در نهایت به افزایش فروش رستوران و وفاداری مشتریان منجر میشود. یک برند قوی میتواند تفاوت شما را در بازار رقابتی مشخص کند و تأثیر مستقیمی بر درآمدتان داشته باشد.
برای اینکه برندینگ رستوران خود را با موفقیت انجام دهید، نیازی نیست که حتماً متخصص طراحی یا بازاریابی باشید! در ادامه، از برندسازی رستوران در 4 قدم ساده پرده بر میداریم تا برندینگ موفقی داشته باشید:
قبل از معرفی عمومی برند رستوران، آن را برای خودتان مشخص کنید. تعریف مأموریت، ارزشها، بازار هدف و مشتریان هدف، هسته برندینگ رستوران را تشکیل میدهند و برگهای برندهاند. مثلاً اگر فقط غذاهای گیاهی سرو میکنید، مأموریت شما «حفظ محیط زیست و ارائه غذاهای سالم و گیاهی» است. این موضوع روی تمام عناصر برند شما را تأثیر میگذارد؛ از انتخاب رنگ سبز در طراحی گرفته تا پیامهایی که در تبلیغات استفاده میکنید.
وقتی هسته برندینگ رستوران را مشخص کردید، وقت آن است که «کاراکتر برند رستوران» را طراحی کنید. کاراکتر برند رستوران شامل لحن، صدا و زبان برند است:
مثلاً یک رستوران سنتی، میتواند از عباراتی مثل «خاطرهای از طعمهای اصیل سفره ایرانی» برای کاراکترسازی استفاده کند. در حالی که یک رستوران مدرن کاراکترش را اینطور معرفی میکند: «طعم مدرن غذا، انتخاب نسل زِد!».
برند رستوران باید در تمام نقاط تماس شما با مشتری دیده شود؛ از طراحی منو و دکوراسیون داخلی تا نحوه رفتار کارکنان و پستهای شبکههای اجتماعی. مثلاً اگر کاراکتر رستورانتان روی محیطی دوستانه و غیررسمی شکل گرفته، با خوشرویی بیشتری به مشتریان خوشآمد بگویید. طراحی داخلیتان هم میتواند شامل میزهای نیمکتی و چند جمله بامزه مثل «به شما ناهار دادن؟!» باشد.
حالا که کاراکتر برند رستوران را شکل دادهاید، وقت آن است که ایدههایتان را به داراییهای واقعی تبدیل کنید. این داراییها هم ظاهر رستوران شما را شکل میدهند و هم هویتش را در ذهن مشتریان ثبت میکنند. برای این گام باید همه موارد زیر را به ترتیب در نظر بگیرید:
برندسازی رستوران شبیه به آشپزی کردن است. یعنی برای ساختن یک غذای خوشمزه (برند قدرتمند) به استراتژیهای خلاقانه (ادویه و مواد اولیه) نیاز دارید. حالا بهجای نمک و فلفل، اینجا از لوگو، رنگها و شبکههای اجتماعی استفاده میکنیم! بیایید ببینیم چه چیزهایی در دستورالعمل برندینگ یک رستوران ضروری هستند:
وقتی صحبت از منو میشود، فقط بحث انتخاب غذا یا تنوع آیتمها نیست. منو میتواند بهتنهایی یک ابزار برای برندینگ رستوران باشد. مثلاً نامگذاری خلاقانه آیتمهای منو هویت برند شما را تقویت میکند و تجربه مشتری را طوری دیگری جلو میبرد. یا حتی با طراحی آیتمهای سهبعدی میتوانید غذاهای موجود را برجستهتر نشان دهید.
برای مثال، اگر رستوران کوچکی با مأموریت «محیط خانوادگی و صمیمی» دارید، در نامگذاری غذاها خلاق باشید. مثلاً غذاها را با عناوینی مثل «کوفته مامانبزرگِ با عشق» یا «میراث خوشمزه خاندایی جان» نامگذاری کنید. این نوع نامگذاری علاوه بر حس اصالت و صمیمیت، مشتریان را برای امتحان مزههای جدید تشویق میکند.
حالا وقت آن است که دستبهکار شوید و برند رستوران خودتان را خلق کنید! برای شروع، از منوی دیجیتال خلاقانه شروع کنید و چند عنصر را همزمان در برندسازی بیاورید. لوگو، سفارشگیری هوشمندانه، لحن برند و طراحی آیتمها را در همین قدم اول جلو ببرید. برای تبدیل کردن این جرقه کوچک به آتشی بزرگ در دنیای رستوراندارها، با ما در مِنیو تماس بگیرید!
درصد مطالعه مقاله