چند وقت پیش در یک نظرسنجی در لینکدین از رستورانداران پرسیده شد که امسال روی چه چیزی بیشتر تمرکز کردهاند. بیش از 38% گفتند که «کنترل هزینهها» را بهعنوان اولویت اصلی خود در نظر گرفتهاند. با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی، عجیب نیست که چرا بهجای جذب مشتری روی مدیریت هزینهها تمرکز میشود. مفهوم «کاست کنترلینگ» یا همان «Cost Controlling» هم دقیقاً به همین موضوع میپردازد. در این مطلب از مجله دیجیتالی مِنیو، به بررسی این مفهوم، فرمول محاسبه آن و سایر موضوعات میپردازیم!
در سادهترین تعریف، کاست کنترلینگ یعنی مدیریت دقیق و هوشمندانه هزینههای رستوران. این کار با هدف مصرف بهینه منابع و افزایش سودآوری انجام میشود. از مواد اولیه تا هزینههای پرسنلی، کوچکترین تغییر در این فاکتورها، سود نهایی رستوران را تحت تأثیر قرار میدهد. بنابراین، برای کاست کنترلینگ باید هر هزینهای را جداگانه و با دقت بررسی کرد.
بسیاری از رستورانداران تصور میکنند که تمرکز کردن روی خرید مواد اولیه ارزان، هزینهها را کاهش میدهد. اما این یک نگاه کلی به مفهوم کاست کنترلینگ است. کاست کنترلینگ خیلی بیشتر از این طرز فکر عمل میکند. کنترل هوشمندانه هزینهها شامل برنامهریزی دقیق موجودی، بهینهسازی فرآیندهای پختوپز و حتی مدیریت زمان کار پرسنل میشود. به زبان سادهتر، کاست کنترلینگ مثل رهبری یک گروه ارکستر است. جایی که همه اعضای آن باید «هماهنگ» و «درست» عمل کنند تا نتیجه مثبت خلق شود.
مدیریت هزینهها در رستورانها از طریق کاست کنترلینگ رستوران میتواند تأثیر مستقیمی بر سودآوری داشته باشد. یکی از راهکارهای مدرن برای کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری، استفاده از منوی دیجیتال است که علاوه بر کاهش هزینههای چاپ، تجربه مشتری را نیز بهبود میبخشد.
یکی از راههای برنامهریزی برای کنترل هزینهها و رسیدن به درآمد خالص، استفاده از فرمول زیر است:
فروش – هزینههای ثابت – هزینههای متغیر = درآمد خالص (کاست کنترلینگ)
برای درک بهتر این فرمول، یک رستوران ایرانی را در نظر بگیرید. فرض کنید که این رستوران میخواهد در یک ماه، از فروش 200 میلیون تومانی به سود خالص 110 میلیونی برسد. مدیریت رستوران برای رسیدن به این هدف، باید هزینههای ثابت و متغیر را بررسی و کاهش دهد.
این هزینهها به زبان سادهتر یعنی:
اگر کوچکترین اشتباهی در کاست کنترلینگ وارد شود، بهجای سودآوری، فقط طعم تلخ ضرر را میچشید. بنابراین، به 5 روش پایهای و مؤثر برای کنترل هزینهها در رستوران اشاره میکنیم تا ضرر نکنید:
نقش بهینهسازی منو در کاست کنترلینگ انکارناپذیر است. با بررسی منظم قیمت مواد اولیه و حذف یا جایگزینی آیتمهایی که فروش کمتری دارند، به سود بیشتری میرسید. علاوه بر این، طراحی منوهای فصلی با مواد اولیه ارزانتر هم به کنترل هزینهها کمک میکند. همچنین، گزینههای مناسبتر و بهصرفهتری را در منو در اختیار مشتریان بگذارید. با این کار، هم هزینهها را کاهش میدهید و هم رضایت مشتری را میگیرید.
خبر خوب اینکه خدمات مجموعه مِنیو، دقیقاً برای همین هدف طراحی شدهاند. ما با طراحی یک پنل مدیریتی کاربردی، امکان مدیریت و ویرایش محتوای منو را برای شما فراهم میکنیم. همچنین، پشتیبانی بیوقفه 24 ساعته همراه با بهروزرسانیهای منظم، خیالتان را از آپدیتهای نرمافزاری راحت میکند. همچنین، میتوانید از تصاویر، مدلهای سهبعدی و ویدئو هم برای معرفی بهتر غذاهای رستوران کمک بگیرید. با این امکانات، هزینههای اضافه تبلیغات را به صفر میرسانید و سودآوری را به مرحله بالاتری میبرید!
فرض کنید یک سطل آب دارید که کلی سوراخ ریز و درشت روی خودش دارد. هرچقدر هم آب داخلش بریزید، باز هم از جاهای مختلف نشت میکند. کاست کنترل دقیقاً مثل گرفتن این نشتیهاست. اما بهجای آب، پول و رستوران شما را نجات میدهد! حالا بیایید ببینیم چه مزایای مالیای نصیب شما میشود:
خیلی از مدیران رستوران فکر میکنند که کنترل هزینهها یعنی تعدیل نیرو، بهانه گرفتن برای افزایش قیمت غذا یا تعطیلی کسبوکار. درحالیکه واقعیت چیز دیگری است. همانقدر که کنترل هزینهها مزیت دارد، اشتباهات رایج هم در دل خودش جا داده. بنابراین، هرگز اشتباهات دیگران را تکرار نکنید و کاست کنترلینگ واقعی را به اجرا بگذارید.
حالا بیایید به ۷ اشتباه رایجی نگاهی کنیم که ممکن است در این مسیر مرتکب شوید:
اگر تا اینجا همراه بودید، احتمالاً به این نتیجه رسیدهاید که کاست کنترل فقط یک مفهوم پیچیده مدیریتی نیست. بلکه همان «رازِ بقای» رستوران شماست! رستورانهایی که هزینههایشان را نمیشناسند، رانندهایاند که بدون نگاه کردن به باک بنزین، فقط گاز میدهد. اما با یک سیستم کاست کنترل اصولی، میتوان به سود رسید، هزینهها را کنترل کرد و پرفروش ادامه داد.
حالا که بحث مدیریت هزینهها داغ است، بیایید یک سؤال مهم را بررسی کنیم. چرا با وجود این همه راهکار برای کاهش هزینهها، بعضی از رستورانها هنوز سود خوبی ندارند؟ یکی از دلایل اصلی، نداشتن یک منوی هوشمند و بهینه است. با طراحی منوی دیجیتال، علاوه بر حذف هزینههای چاپ و بهروزرسانی منو، «مهندسی منو» هم انجام میدهید. بنابراین، اگر آمادهاید که رستورانتان را به سطح جدیدی از مدیریت مالی ببرید، مِنیو کلی ایدهٔ جذاب برای شما دارد!
درصد مطالعه مقاله