تنها درآمد شما از رستوران، «فروش» غذاهایتان است. بنابراین، قیمتگذاری منوی رستوران باید به فروش بیشتر برسد. بسیاری از رستوراندارها فکر میکنند که قیمتگذاری منو مثل انتخاب رنگ دیوار یا طراحی دکوراسیون است؛ یعنی آنقدر آزمونوخطا کنند تا به جواب درست برسند؛ اما در این موضوع مهم، خبری از «دفعه بعد» نیست.
فراموش نکنید که اگر قیمت گذاری منو رستوران را جدی نگیرید، احتمالاً پایان سال به یک خاطره تبدیل میشوید. در این قسمت مجله دیجیتالی مِنیو، یاد میگیرید که منوی خود را طوری بچینید که به فروش بیشتر برسید!
اهمیت قیمتگذاری صحیح منوی رستوران
یک رستوراندار عاشق تمام جنبههای سروِ غذاست؛ از غذا و نوشیدنی گرفته تا طراحی و فضاسازی. اما همه اینها زمانی ارزش دارند که رستوران به بقا و رشد خودش ادامه دهد. طبق آمارهای بینالمللی، فقط 20% از رستورانها توانایی ادامه کار بیش از 5 سال را دارند. در ایران هم کافی است یک چرخی در شهر بزنید، خواهید دید که چند رستوران با هیاهو افتتاح شدند، اما ظرف یک سال کرکرهشان پایین کشیده شد. این موضوع، اهمیت جنبههای تجاری در اداره رستوران را نشان میدهد؛ مخصوصاً در مورد قیمتگذاری منوی رستوران. قیمتگذاری صحیح منو باید 2 هدف مهم را نشانه بگیرد. اول اینکه هزینههای رستوران را پوشش دهد و دوم، باید طوری باشد که مشتریها حقوق یک ماهشان را پای یک پرس غذا نگذارند!
از جمله سایر دلایل اهمیت نحوه قیمت گذاری صحیح منوی رستوران:
- ایجاد جذابیت برای مشتری
- رقابتپذیری در بازار و جذب مشتریان بیشتر
- کاهش ریسک ورشکستگی و کاهش سود رستوران
- مدیریت هوشمندانه موجودی برای تأمین مواد اولیه
- مدیریت بهتر موجودی و بهینهسازی الگوی سفارش مشتریان
- افزایش سودآوری و توسعه کسبوکار علاوه بر پوشش هزینهها
- افزایش ارزش برند با قیمتهای منصفانه و هماهنگ با کیفیت غذا
- پوشش هزینههای عملیاتی و هزینههای جاری مثل حقوق کارکنان، اجاره ملک و مواد اولیه
تأثیر عوامل متفاوت روی قیمتگذاری منو رستوران
قیمت منو رستوران، بهشدت روی تصمیم مشتریان برای سفارش دادن یا حتی انتخاب یک مکان جذاب، تاثیرگذار است؛ اما قیمتگذاری درست فقط به تعیین عدد روی منو ختم نمیشود. عوامل مختلفی در این فرآیند نقش دارند که از جمله مهمترینشان عبارتاند از:
- نوسان قیمت مواد اولیه: هزینه مواد اولیه تحت تأثیر عوامل است که خارج از کنترل رستوراناند. مثلاً شاید مشتریان به دیدن عبارت «قیمت روز بازار» کنار غذاهایی مثل خرچنگ یا فیله مینیون عادت کرده باشند. اما اگر این عبارت روی سالاد و سیبزمینی سرخکرده هم ظاهر شود، احتمالاً خیلی کلافه خواهند شد.
- تصور و انتظارات مشتری: مشتریان همیشه دوست دارند قیمتها منصفانه و منطقی به نظر برسند. یعنی کیفیت غذا، فضای سرو و اندازه وعده غذایی باید توجیهکننده قیمت باشد. پیدا کردن این تعادل نیاز به تحلیل دقیق بازار، روندهای صنعت و شرایط اقتصادی محلی دارد.
- رقابت با رستورانهایی که شاید با شما تفاوت دارند: یکی از چالشهای بزرگ رستورانها شناسایی رقبای تأثیرگذار است. ممکن است که این رقبا در نوع غذا، موقعیت جغرافیایی، فضای رستوران یا حتی سرویسهای آنلاین متفاوت باشند. اما بررسی استراتژی قیمتگذاری رقبا به رستوراندار کمک میکند که درآمد و سودآوری خود را بهتر مدیریت کند.
- پیچیدگی منوی فعلی رستوران: فونتهای مختلف، رنگهای شلوغ و عکسهای گیجکننده باعث سردرگمی مشتریان میشوند. طراحی منو به همان اندازه که شامل تعداد غذاها و تنوع آنهاست، باید از نظر ظاهری هم جذاب و کاربردی باشد.
- عوامل اقتصادی، افزایش قیمت و آستانه تحمل: افزایش قیمت مواد غذایی و هزینههای زنجیره تأمین، به مشتریان فشار وارد میکنند. در نتیجه کاهش قدرت خرید آنها کم میشود. رستوراندارها باید این تغییرات را با دقت در نظر بگیرند و بین سودآوری و توان خرید مشتری تعادل ایجاد کنند.
قیمتگذاری منو رستوران تأثیر مستقیمی بر سودآوری و مدیریت هزینههای یک رستوران دارد. برای کنترل بهتر هزینهها و افزایش بهرهوری، آشنایی با مفاهیم کاست کنترلینگ رستوران ضروری است، زیرا به شما کمک میکند تا هزینههای مواد اولیه، هدررفت و قیمت نهایی غذاها را بهینه کنید.
نحوه قیمتگذاری منوی رستوران در 3 مرحله!
در این مرحله، احتمالاً واجد یکی از این دو شرایط هستید. یا میخواهید رستوران جدیدی راهاندازی کنید یا صرفاً قصد بهروزرسانی قیمتهای منو را دارید. هدفتان هرچه که هست، این 3 مرحله را دنبال کنید. در پایان، قیمت پایه هر آیتم را بر اساس درصد هزینه مواد غذایی دلخواه خودتان تعیین خواهید کرد!
مرحله اول: تعیین درصد مناسب برای هزینه مواد غذایی
درصد هزینه مواد غذایی بخشی از فروش است که صرف خرید مواد اولیه میشود. این درصد معمولاً برای بیشتر رستورانها بین 28 تا 35% است. بسیاری از رستورانها تلاش میکنند که این درصد را کاهش دهند. هدفشان از این کار، تبدیل کردن بخش بیشتری از فروش به سود خالص است. بهعنوان مثال، تصور کنید که یک رستوران معمولی را در شرق تهران مدیریت میکنید. حالا فرض کنید که هزینه مواد اولیه برای سرو زرشکپلو با مرغ (شامل زرشک، زعفران، مرغ و ظرف یکبارمصرف) 145 هزار تومان باشد. در این شرایط، میتوانید درصد هزینه مواد غذایی را 30% در نظر بگیرید.
مرحله دوم: تعیین هزینه مواد اولیه برای آیتم منو
هزینه مواد اولیه شامل تمام مواد مورد نیاز برای تهیه هر آیتم از منو است. مثلاً اگر قرار است سالاد سزار سرو کنید، مجموع هزینه مرغ، کاهو، پنیر پارمسان، نان تست و سس سزار را جمع بزنید. فرض کنید که هزینهها شامل موارد زیر هستند:
- هزینه بخشی از مرغ کامل 30 هزار تومان
- تکهای از کاهو تازه 20 هزار تومان
- بخشی از پنیر پارمسان 30 هزار تومان
- سایر مواد (سس و نان تست) 20 هزار تومان
در این شرایط، هزینه کل مواد اولیه سالاد سزار شما 100 هزار تومان میشود.
قیمتگذاری منو رستوران یکی از عوامل کلیدی در سودآوری کسبوکارهای حوزه غذا و نوشیدنی است. با استفاده از منوی دیجیتال، میتوان استراتژیهای قیمتگذاری را هوشمندانهتر اجرا کرد، تغییرات را سریعتر اعمال کرد و تجربه بهتری برای مشتریان ایجاد نمود.
مرحله سوم: محاسبه نهایی و قیمت گذاری منو رستوران
برای محاسبه نهایی و قیمت گذاری منو رستوران از فرمول زیر استفاده کنید:
قیمت نهایی برای درج در منو = هزینه مواد اولیه (تقسیم بر) درصد هزینه مواد غذایی دلخواه
پس از محاسبه، میتوانید قیمت را به عددی گِرد و قابل پذیرش برای مشتری تبدیل کنید. بهعنوان مثال، سالاد سزاری را که در مرحله قبلی که مرور کردیم، در نظر بگیرید. اگر درصد هدف هزینه مواد غذایی شما 28% باشد:
- قیمت پیشنهادی منو = 100 هزار تومان (هزینه مواد اولیه) تقسیم بر 0.28 (درصد هدف هزینه)
- قیمت پیشنهادی منو: 357,142 تومان
حالا شاید بگویید 357.142 هزار تومان برای سالاد سزار خیلی عجیب است! بله، پس قیمت را به یک عدد روانتر مثل 360,000 تومان تغییر دهید تا بهتر به نظر برسد.
طراحی منو دیجیتال با قیمتگذاری حرفهای؛ راهی برای رشد کسبوکار
مهمترین ویژگی منوی دیجیتال، قابلیت قیمتگذاری داینامیک یا پویاست! یعنی هر وقت که دلتان خواست یا بر اساس تحلیل رفتار مشتریان تشخیص دادید، قیمتها را تغییر دهید. شنبهها مشتری کم است؟ تخفیف بدهید! جمعهشبها سالن رستورانتان شلوغ است؟ قیمتها را کمی افزایش دهید. ضمناً با «مهندسی منو» میتوانید فروش غذاهایی که بیشتر سود دارند را بالا ببرید.
به همه اینها امکانات جذابی مثل طراحی سهبعدی و انیمیشنهای خوشمزه را هم اضافه کنید. خلاصه اینکه با یک منوی دیجیتال حرفهای، قیمتگذاری شما به سطح تازهای میرسد. اگر منوی اختصاصی خودتان را میخواهید، با ما در م نیو تماس بگیرید و یک قدم به اوج نزدیک شوید!